16 passasjerer mistet livet da hurtigbåten “MS Sleipner” gikk på grunn for 20 år siden. Vår egen forbundssekretær, Roy Erling Furre, var en av de 85 menneskene som tok båten den dramatiske kvelden. Ulykken skjedde ved Ryvarden fyr like nord for Haugesund 26. november 1999. Båten var på vei fra Stavanger til Bergen med 77 passasjerer og et mannskap på ni.
16 passasjerer mistet livet da hurtigbåten «MS Sleipner» gikk på grunn for 20 år siden. Vår egen forbundssekretær, Roy Erling Furre, var en av de 85 menneskene som tok båten den dramatiske kvelden. Ulykken skjedde ved Ryvarden fyr like nord for Haugesund 26. november 1999. Båten var på vei fra Stavanger til Bergen med 77 passasjerer og et mannskap på ni.
– Kvelden den 26. november for 20 år siden var en veldig dramatisk opplevelse for meg. Jeg kan kjenne kroppsvarmen i hendene når jeg tenker tilbake på ulykkeskvelden, de opplevelsene vil jeg aldri glemme, forteller Furre.
En rapport fra Det Norske Veritas viste at flåtesystemet ombord på hurtigbåten «Sleipner» var altfor komplisert til å fungere i en krisesituasjon. Det ble reist sterk kritikk mot hurtigbåtens redningsutstyr. Flere av de som overlevde ulykken klaget på at redningsvestene var for dårlige og falt av da de havnet i sjøen. Kystdirektoratet fikk kritikk for ikke å ha merket skjæret Bloksen.
I årene etter ulykken, ledet Furre støttegruppen for de pårørende og overlevende. Han brukte sin kunnskap fra rollen som forbundssekretær i HMS i SAFE.
– Det å jobbe med sikkerhetsarbeid i forhold til Sleipner støttegruppen og sikkerhetsarbeid i SAFE, er ganske mye likt. Det har vært nyttig for meg både i støttegruppearbeidet og i arbeidet i SAFE, å kunne ta lærdom av erfaringene begge veier. Jeg hadde nok aldri klart å fylle rollen som leder for støttegruppen så godt som jeg gjorde, uten de erfaringene jeg har fra SAFE, sier han.
Fotograf: Rebecca Bjerga