Strategisk ledelsesendring: SAFE i Transocean årsmøte 2024

Transocean årsmøte 2024 Foto: Rebecca Bjerga

En overraskende vending i lederrollene ble annonsert på årsmøtet, der klubbens leder og første nestleder bytter roller. Styret i klubben og hele årsmøtet støtter denne avgjørelsen fullt ut, denne endringen blir evaluert etter ett år.

Transocean-klubben avholdt årsmøte 14. – 15. februar 2024 på Quality Airport Hotel Stavanger. Klubbleder Egil Bjørgås ledet forsamlingen. Han informerte årsmøtet om en endring i lederrollene, der han og første nestleder Mats Reinholtsen bytter roller.

Klubbleder Egil Bjørgås Foto: Rebecca Bjerga

– Jeg ba SAFE i Transocean-årsmøte 2024 om støtte til at første nestleder Mats Reinholtsen overtar ledervervet og jeg overtar første nestleder rollen frem til årsmøtet i 2025, og jeg fikk full støtte, forklarer Bjørgås.

Ingen dramatikk i endringen

Bjørgås var ikke på valg i år. Han har hatt lederposisjonen i to perioder, med en samlet tjenestetid på ti år i klubben, først i SAFE i Songa og deretter i SAFE i Transocean. Nå vil han vie mer tid til klubbarbeid.

– Det er ingen dramatikk i denne endringen, jeg har ingen planer om å trappe ned, men vil vie enda mer tid til klubbarbeid. Jeg ser det som mer naturlig at Reinholtsen overtar ledervervet, da han også er engasjert som første varamedlem i forbundstyret i SAFE. Han vil av den grunn mest sannsynlig være engasjert i alle forbundstyremøtene i perioden frem til SAFE kongressen 2026, sier Bjørgås.

Nedbemanning i Transocean

Tillitsvalgte i klubben drøftet nedbemanningen i bedriften, som gikk fra sju til fire rigger på norsk sektor. Dette resulterte i tapet av rundt 150 ansatte i bedriften. Bjørgås ga innsikt i de krevende drøftingsmøtene 15-1 og 17-3 i forbindelse med oppsigelsene i Transocean.

– Disse møtene har vært krevende for arbeidsutvalget og fortsatt er en pågående prosess, sier klubblederen.

Helsebekymringer knyttet til lungekreft

Et annet tema var økningen i nye lungekrefttilfeller i Norge med 3 534 nye registreringer i 2022. Klubben vil nå ta opp kampen for de ansattes helse ved å jobbe for gjeninnføring av lungetester før første avreise offshore, en praksis som dessverre ikke lenger tilbys. Ann Therece Jørgensen er initiativtaker bak dette forslaget.

Ann Therece Jørgensen Foto: Rebecca Bjerga
Medlemsvekst og engasjement

Til tross for de utfordrende tidene, har klubben et stabilt medlemstall på 635. Dette vitner om en sterk samhørighet og engasjement blant medlemmene.

Valg

Valget var også en sentral del av årsmøtet. Første nestleder Mats Reinholtsen ble enstemmig gjenvalgt, mens andre nestleder Ann Therece Jørgensen stod overfor to motkandidater, William Oen og Kaare Edvardsdal. Oen trakk seg i forkant av årsmøtet. Etter en presentasjonsrunde, vant Edvardsdal. Jørgensen ble valgt som sekretær i klubben.

Kaare Edvardsdal ble valgt som andre nestleder i klubben Foto: Rebecca Bjerga

– Jeg presenterte en fin visjon for klubben og den fremtiden jeg ønsker for oss som klubb. Jeg var så heldig å få den tilliten blant egne medlemmer og tillitsvalgte, sier Edvardsdal.

Her er det nye styre i klubben:

• Leder: Mats Reinholtsen
  • 1.nestleder: Egil Bjørgås
  • 2.nestleder: Kaare Edvardsdal (disse tre utgjør arbeidsutvalget)
  • Sekretær: Ann Therece Jørgensen
  • Kasserer: Håkon Broadhurst