Det er absolutt trygt å fly med Super Puma EC 225 sier daglig leder i Bristow Norway, Renee De Jong. En maskin av denne typen foretok en kontrollert nødlanding på Vigrestad på Jæren lørdag kveld. Bristow Norway har ett helikopter av samme type som forrige helg foretok en nødlanding på Vigrestad i drift i Norge. […]
Det er absolutt trygt å fly med Super Puma EC 225 sier daglig leder i Bristow Norway, Renee De Jong. En maskin av denne typen foretok en kontrollert nødlanding på Vigrestad på Jæren lørdag kveld.
Bristow Norway har ett helikopter av samme type som forrige helg foretok en nødlanding på Vigrestad i drift i Norge. Daglig leder i Bristow Norway, Renee De Jong, kan imildertid berolige alle som flyr med dette helikopteret mellom Hammerfest og Goliat at det er trygt.
– Ja, det er absolutt trygt å fly det helikopteret, sier De Jong. Bristow Norway mener å ha funnet årsaken til at det oppstod problemer med drivstofftilførselen på den splitter nye maskinen av typen Super Puma EC 225 på vei fra fabrikken i Frankrike til Stavanger. Han vil ikke gå i detaljer om hva undersøkelsene har avdekket, men sier at det både var menneskelig svikt og forhold av mer teknisk art som var årsaken til problemene med drivstofftilførselen.
Også denne Super Puma-maskinen skal brukes på Goliat-feltet etter at den har vært gjennom flere tekniske tester og opptrening av mannskaper de neste ukene. Planlagt oppstart for trafikkflyvning mellom Hammerfest og Goliat-feltet er midten av november. De Jong opplyser at det også er utarbeidet nye prosedyrer og sjekklister som en følge av det som skjedde med maskinen lørdag kveld.
Havarikommisjonen for Transport ble rutinemessig koplet inn etter hendelsen. Men verken fabrikk, selskap eller luftartsmyndigheter har altså ment at det var nødvendig å sette helikoptre av samme type på bakken som en følge av hendelsen.
– Vi ble forskriftsmessig varslet om nødlandingen og har mottatt rapport fra selskapet, samt innhentet ytterligere opplysninger vedrørende hendelsen. Ut fra foreliggende opplysninger kommer vi ikke til å gå ut med forslag til strakstiltak, sier avdelingsdirektør Roger Holm i Havarikommisjonen for Transport.
Informasjonssjef Andreas Wulf i Eni Norge, som er operatør for Goliat-feltet, sier at selskapet avventer en rapport fra Bristow Norway.
FOTO: Eurocopter