Etter de nye opplysningene som er kommet fram rundt Kielland-ulykken i 1980, mener Safe-leder Hilde-Marit Rysst og nestleder Roy Erling Furre at det fortsatt er spørsmål som står ubesvart om årsaken til ulykken. Heller ikke ansvaret for ulykken er tilstrekkelig plassert. De sier til Stavanger Aftenblad at ulykken bør granskes på nytt. Les saken i […]
Etter de nye opplysningene som er kommet fram rundt Kielland-ulykken i 1980, mener Safe-leder Hilde-Marit Rysst og nestleder Roy Erling Furre at det fortsatt er spørsmål som står ubesvart om årsaken til ulykken. Heller ikke ansvaret for ulykken er tilstrekkelig plassert. De sier til Stavanger Aftenblad at ulykken bør granskes på nytt.
Les saken i Stavanger Aftenblad (krever abonnement)
Se Furre i NRK TV (Klikk på avspilling)
Hør Furre i NRK Radio (Klikk på avspilling)
– Det er fortsatt mye å lære fra ulykken den gangen, sier Rysst til avisen. Hun viser til dødsulykken på Troll-feltet i Nordsjøen nyttårshelgen i fjor. En Aker-ansatt omkom da en bølge traff lugaren hans om bord på Cosls rigg dagen før nyttårsaften i 2015. Etterpå har granskingen vist at designet ikke var godt nok. Nå endrer Veritas kravene.
– Dødsulykken viser at vi fortsatt ikke vet alt om bølgebelastninger på plattformer og rigger og har ikke tatt tilstrekkelig lærdom av ulykker som har skjedd tidligere, sier Rysst.
Nestleder og HMS-ansvarlig. Roy Erling Furre, støtter en ny gransking av Kielland-ulykken.
– Det er unaturlig ikke å kreve en ny gransking, også når vi ser andre store saker som er blitt gransket i nyere tid, for eksempel nordsjødykkerne, sier Furre.
Han mener en gransking er bedre enn en politietterforskning.– Det er lettere å få folk til å vise kortene sinehvis det ikke er en strafferettslig prosess, Furre.