«Foreløpig er vaksinasjon ikke obligatorisk i Norge. Din nåværende vaksinasjonsstatus vil ikke påvirke din utreise til våre rigger, og ditt ansettelsesforhold har ikke endret seg på noen måte» stod det i en ny e-post til alle ansatte i Transocean sent mandagskveld. – Godt å se at bedriften erkjenner at norsk lov skal følges, sier forbundsleder Hilde-Marit Rysst.
«Foreløpig er vaksinasjon ikke obligatorisk i Norge. Din nåværende vaksinasjonsstatus vil ikke påvirke din utreise til våre rigger, og ditt ansettelsesforhold har ikke endret seg på noen måte» stod det i en ny e-post til alle ansatte i Transocean sent mandagskveld. – Godt å se at bedriften erkjenner at norsk lov skal følges, sier forbundsleder Hilde-Marit Rysst.
Sent på mandagskveld klokken 22:24 sendte ledelsen i Transocean en ny e-post til sine ansatte, de trakk tilbake krav om vaksinering.
– At saken havnet i flere media og til slutt endte opp i NRK dagsnytt 18 med forbundslederen nasjonalt, er to gode grunner for at selskapet nå snur. Så klart, stort press på denne måten har gjort jobben, sier klubbleder i SAFE Transocean, Egil Bjørgås.
Siste tirsdag sendte ledelsen i Transocean Norge e-post til sine ansatte om at de som fortsatt ikke vaksinerer seg, vil miste jobben. Samtidig gjorde selskapet det klart at uvaksinerte som blir smittet, må bære de økonomiske kostnadene selv. Dette skapte frykt og redsel, og SAFE-klubben i Transocean jobbet på spreng sammen med SAFE sentralt for arbeidstakernes rettigheter.
– Klubben fikk mange henvendelser. En slik beskjed skapte frykt, stress, redsel, det ble bare kaos, forteller Bjørgås. Transocean har innsett nå at de trødde over streken. Samspill mellom lokal klubb og SAFE sentralt er grunnen til at vi fikk selskapet til å snu, sier han.
Beundrer SAFE-klubben i Transocean
Forbundsleder Rysst beundrer SAFE-klubben i Transocean og mener at denne situasjonen er nå oppklart og avverget, takket være dyktige tillitsvalgte i lokal klubb, som raskt tok grep om saken.
– Dette viser igjen hvor viktig det er med skolerte tillitsvalgte, med handlekraft og god rettferdighetssans, sier Rysst. Tonen i den nye e-posten er også en helt annen enn i den, mildt sagt, uheldige teksten forrige gang.
– Personlig tenker jeg at Transocean har en jobb å gjøre med å gjenskape tillitt hos sine ansatte. Jeg håper at de tar med seg erfaringen om at det ville vært enklere å samarbeide med klubben, da kunne hele situasjonen vært unngått, sier Rysst.
Viktig at klubben står samlet og viktig med hjelp fra SAFE sentralt
Klubblederen i SAFE Transocean ser ikke vekk fra at en slik situasjonen kan fort oppstå også i andre selskaper og klubber i fremtiden.
– Det er ekstra viktig at klubben står samlet når det blåser skikkelig, og med hjelp fra SAFE sentralt kan vi gjøre en forskjell, sier Bjørgås. Det er godt at forbundet kan gripe inn og ta saken nasjonalt. Lokale klubber bør alltid ta kontakt med SAFE sentralt og be om råd, sier Bjørgås.